Longering innan uppsittning

Idag har vi för första gången suttit på Mercedez med sadel på och gått runt. Som jag sagt innan så har vi hängt på henne och även suttit på henne utan sadel.
Idag började vi med att longera henne i cirka 10 min för att göra av med den värsta energin så att det inte exploderar när man sitter upp. Min lillebror körde cross på åkern ovanför så hon vart lite spänd men i slutet började hon slappna av. Som ni kan se på filmen så har hon svårt för att fatta rätt galopp, hon fattar ofta korsgalopp så det är något hon måste komma på själv att det är stadigare att galoppera i rätt galopp ;) När hon väl fattar rätt galopp bryter jag av henne efter några språng så att hon inte av sig själv bryter av. Ni kan även se att hon är väldigt känslig över hur jag står, placerar jag mej lite för långt fram så stannar hon upp och vänder in mot mej. Vilket jag egentligen tycker är positivt, att hästen är känslig och har koll på vart jag är och vad jag vill.
Efter longeringen var det dags för uppsittning, vilket inte var några problem. Hon nosade på mina fötter som om ”hallå vad gör du där uppe”, haha. Mamma ledde runt oss lite, så vi ställde inte några som helst krav, bara att hon ska förstå att det inte är någon fara att jag sitter uppe på henne och inte står på marken ;)

Känns jättekul att vi kommit ytterligare ett steg i utvecklingen så nu kommer vi blanda träningen med tömkörning, uppsittning och löshoppning.

 

(filmen där vi sitter upp kommer upp i nästa inlägg då jag fortfarande inte klurat ut hur man lägger in två filmer i ett och samma inlägg!)



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0